TINAFINIS

...det ordnar sig alltid...

Gäss och underliga fåglar

Kategori: Allmänt

Nu har gässen återvänt till dammen. Eller ja, det gjorde dom redan i mars månad. Dom var ju där när jag promenerade med Rosanna när hon var dålig.
Samma gamla jävla gäss. Att dom aldrig ger sig efter mina jävulstyg!! Fattar det inte!
Igår var jag och satte ström på den understa tråden som dom går emot var gång dom ska upp och gå i min hage. Men nä då. Det sket dom i och traskade så fint under där idag när jag såg att dom var i hagen och körde bort dom.
Det finns en del andra trevliga fåglar i dammen också. Sådana som inte äter upp gräset. Det är fyra stycken knipor som också varit där hur länge som helst.
Igår var där även ett par andra små vatten fåglar. Sen var det en underlig annan stor fågel där. Den var helt vit med lite svart på baken. Det såg man när det flög en gång. Hade en lustig stil på vingarna när den flög då man såg den bakifrån. Sedan gav den ifrån sig ett läta. Ett dovt läte. Fredriks förälrar sa att det kanske var en lom. Men jag kikade på lom nu på nätet på svenka uppslagsverk, men ingen stäme in på färgen. Lätet som beskrevs verkade stämma in, men som sagt inte det andra. Kanske var en ovanlig fågel. Ska söka på lom på bildsökningen på google se.
Just det. Det var ett fiskjuse där med, kan undra vad den lever på. Finns ju inte nån fisk i vår damm. Och kräftorna är inte framme än. Den kanske just nu lever på alla grodägg som fanns där. Det var så äckligt, där var en massa, massa, massa ägg. Blurk. Fiskjuset har föresten också varit där i många år. Vet inte om den är ensam.

Den 15:e april kommer min häst. Jag har bytt jobbedag med Anna då så jag kan vara hemma när Evelina kommer. Tänk om hon ser helt förjävlig ut i sina ben. Tänk om jag blitt lurad, tänk om hon inte kan trava ett dugg, blir halt och får känningar. Är lite nervös över det..... Att hon inte ska tåla något pga benet.....
Har beställt hö, men kom på att det räcker kanske inte.... Ska ringa två till bönder imorgon och höra om dom har. I så fall ringer jag återbud till den som jag beställde av idag.
Pratade föresten med en annan bonde igår. Han levereade hö till självaste Going Kronos!!!! Han visste dock inte vem Ludde var knappt :-)
Honom ska jah nog köpa av i fortsättningen.

Vatt på marknad idag. Åkte faktisk dit med Hanna J. Det var trevligt. Köpte sockar (12 för hundra), kryddor (tacco, hel kanel att lägga i tomtegröten, dill och vitpeppar), godis (Nilssons i Markaryd) samt gräddbullar till Fredrik.
Sedan bar det av till tannamakaren. Nervös som attans var jag eftersom jag hade en ny utländsk tandläkare. Men det gick bra. Dom hade datoriserat allt så det tog lite längre tid för dom skulle fylla i allt möjligt på datorn om varenda tand kändes det som.
Dom satte på sådant äckligt lack på tänderna BLURK! Sedan tuggar man ner det med all mat. Tvi!
Men några hål hade jag som vanligt inte. En liten fläck, men den var ingen fara. Fläcken var på exakt samma tand som andra sidan, som jag hade förra gången. Den filade dom till lite och satte nåt vitt i. Dom ville inte kalla det hål. Så summan av kardemumman: 25 år och har aldrig haft hål i tänderna. Käkade annars godis var dag som liten tack vara en trevlig och givmild morfar!!!

Nu ska jag återgå till jobbet! :-)
Hej hej

Kommentarer

  • Mingla ♥ säger:

    Är du duktig på bloggdesign? Hade behövt lite hjälp i så fall :)

    2008-04-03 | 23:57:03
    Bloggadress: http://heymingla.blogg.se

Kommentera inlägget här: