TINAFINIS

...det ordnar sig alltid...

Djursjukhuset....

Kategori: Allmänt

Vakandet under natten till igår var nervöst. Rosanna låg mest hela tiden och bajseriet satte inte igång. Hon försökte men gick inte. Jag fick plocka det jag såg ur henne. Konsistensen var inte normal. Alldeles torr.

Sedan på morgonen när jag skulle gå ut och gå med henne fick jag knappt uppe henne på benen. Väl upp så var hon rätt normal och vi kunde gå.
När vi kom tillbaka så rann det blod ur vaginan.
Hon hade inte heller druckit eller ätit något under natten.

Gick inte o ringde min vet. Han hänvisade att nu var det nog Helsinborg som var ända utväg.
Så kontaktade Hgb och dom sa att vi verkligen skulle komma ner med henne till akuten.

Vi körde dit. Rosanna var lugn hela tiden. Till o med inget "gnäll" över transportskydd och att gå in i släpet. Tror hon visste att vi hjälpte henne.
Stod lugt o stilla hela vägen.
VÄl framme hade hon bajjat hela 4 kulor.... Hon brukar fylla släpet.

DOm tog emot oss och tog blodprov på henne Det visade sig att hon var uttorkad rätt mycket. Förklaringen varför hon inte kunde bajsa (+ att det gjorde ont på henne).
Dom började sen med att skölja hennes livmoder. Den var full med blod. Hennes slemhinna var inte slät, så den hade gått sönder under förlossingen i alla fall.... TACK O LOV hade den inte gått sönder ut i buken. Då hade jag kanske inte haft nån häst nu..... En masa koksaltspåsar gick åt för att få henne blodfri..
Sedan fick hon dropp.
Så nu står hon där nere i ett par dagar...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: