TINAFINIS

...det ordnar sig alltid...

Babyboom

Kategori: Allmänt

Nu har det börjat att ploppa ut lite kalvar där hemma.
Tyvärr så har det inte gått smärtfritt med någon förutom den allra första tvillingen.
Igår födde en förstakalvare (Stirr) och hon ville inte ha sin kalv. Jag fann honom på mogonen utanför grindarna. Hon hade antagligen stångat ut han. Hon var rent galen.
Vi binda och fixera henne så vi tillslut lyckades få ut råmjölk och kunde ge honom. Så nu har han fått sin mat i flaska. Han är pigg och glad. Han får vara inne hos mamma som får vara bunden så hon vänjer sig vid honom. Hon sparkar inte lika aggrsivt nu längre. Hoppas att han kan få lov att äta från henne snart!!
Imorse när jag kom ut hade "Maduskan" kalvat. Det hördes lång väg att det var något på gång. Ett speciellt lockläte från mamman.
Denna kalvan begrep inte hur man pattade så tillsut fick vi mjölka även denna kossa så hon fick i sig råmjölken. Efter hon fått i sig den blev hon pigg och sökte sig till juvret och tillslut så drack hon själv tack och lov.

Idag har därför varit en stressig dag. ELler ja, det beror ju på hur man la upp den.
Jag hann med det jag skulle tillslut.
Jag skulle hinna sova några timmar längre också för jag skulle ju jobba nu inatt.
Jag var även tvungen att handla för Inez min systterdotter fyller ett idag så vi ska på kalas där imorgon.
Sen ville jag hinna med att springa också, nu när man väl kommit igång. Jag han det med och jag han även med att laga mat till alla i familjen.
Idag blev det hemmagjord pizza med köttfärs på. Jag la min aingredienser på att tortiljabröd i stället. Var gott!
Jag har börjat äta specialmat nu för tiden........... Ne, bara ibland.

Igår var jag o simmade. Hade bassängen för mig själv näst intill.
Ida o en kompis följde med.
Imorgon blir det kalas i K-stad.
På söndag ska jag nog lämna Evve. Sen kommer det kanske en hästaspekulant och sen ska vi bara mysa. Vi ska fira ett år med god mat: fläskfilé och potatisgratäng och gino efter det. Det lär bli en onyttig helg. Men va fasen. Jag har sett till att nästa vecka ska bli en nyttig vecka på matlistan.

Föresten... Nu så är det bokat!
Tunisien den 16:e sept med alla fem :-)
O gissa, det var inte min idé faktist.
Kan ju hoppas det blir skoj...



hej hopp