TINAFINIS

...det ordnar sig alltid...

Pausar lite

Kategori: Allmänt

Ja, jag tog en liten paus nu och satte mig vid datorn.
Det var en sak till jag skulle göra innan stackars Martin kommer och fixar till denna skrällen.

Jag måste berätta lite om min händleserika gårdag samt idag.

Igår var det tre kossor som kalvade ungefär samtidigt.
Först gick vattnet på en kossa som vi stängde in. Fast då hade han redan planerat att stänga in en annan kossa.
Vi stängde in denne också sen.
Medans vi väntade på henne som vattnet hade gått på sprang jag en runda. När jag var tillbaka var det en annan kossa som hade kalvat...... Allt gick bra med denne och hennes lilla kvigkalv, dom fick också en egen box.
Hon som vattnet gått på upptäckte vi att kalven låg fel. Han fick rätt på den men den dog när vi fick ut den tyvärr.... Sorligt.
Då tog vi den där kalven som var en vecka gammal vars mamma inte ville ha den och stoppade in till henne. Hon var snäll mot den.

Sen gick vi in och åt och körde och hämtade barnen.
När vi kom hem hade vattnet gått på den som Tomas planerat att stänga in.
Vi gick in en stund och ca 30 min senare hade hon tvillat. Kvig och tjurkalv. Kvigan var jättesvag.
Senare fick vi låsa kossan och mjölka henne och ge kvigan. Hon piggnade till lite då.
KOssan var snäll och mjölka och försökte ta hand om sina kalvar. Hon blev lite rädd bara när dom hamna på varsin sida och sparkade då. Men hon vänjer sig.

Imorse fick jag göra hela ladugården själv.
Jag gick ut i ladugråden och kollade läget.
Sen så fixade jag hela ladugården själv när han åkte iväg.
Kvigkalven var väldigt svag. Jag fick hjälpa henne upp på benen. Hon pattade inte.
Jag tänkte att jag ska först in och värma mig sen skulle jag minsann fixa detta på egen hand. Tyckte så synd om den.
Men först gick jag in till kossan som fått adoptera den andra kalven.
Hon var så mån om kalven och slickade honom. Men han vågade inte gå fram och patta. Han flög på mig det första han gjorde när jag hoppade in till dom. Han är ju uppfödd med flaska då i början. Jag puttade bort honom till kossan. Hon var varken bunden eller jag stod skyddad så jag tog en risk. INte var det lätt att klättra ut heller om något skulle hända. Men hon såg ju snäll ut.
Ja minsann han började patta på henne och hon tillät det.
Hon vifta lite med benet, men inte så konstigt. Hon var nog öm.
Jag hade gett henne lite mat innan som hon mumsade på.
Sen gick lämnade jag dom i fred för det gick så bra och gick in och värmde mig.

Jag gick ut igen. Lockade kossan med tvillingar och låste fast henne i foderhäcken.
Jag hoppade in och provade mjölka henne. Hon var lite orolig men det gick jättebra. Först fick jag bara ut ca en deciliter. Gav det till kalven. Tog lite tid innan hon fattade att hon skulle suga. Hon var så klen och vinglig.
Sen fick jag lätt ut en halvliter på kossan och efter den slurken gick hon själv fram och pattade. Men jag tyckte fortfarande synd om henne så jag mjölkade ut lite till och gav :-)
Sen gödslade jag ut hennes box och låste upp henne och lämnade dom i fred.

Efter detta städade jag hela huset med hjälp av barnen.

Nu ska jag ut och kolla läget innan syrran kommen!