Måndag, tisdag och onsdag

Nu är vi igång igen.
Evve ska konditionstränas som bara den inför den stundande combacken av ridningen.
Mån o tis bestod av ca en mils jogging i friskt tempo.
Då det regnade på måndagen fick hon ha ländtäcke och blev ganska svettig på länd o bak.
På tisdagen var det kanonväder.
Jag hade mest legat o sovit halva dagen då jag inte mådde bra. Hade vatt på Balders natten innan sen stormade det när vi kom hem så det gick inte att sova. Jag var nykter o chaffis så jag var inte bakis.
Men i alla fall så sken solen på eftermiddagen och det var 5 plusgrader.
Jag selade på och körde samma runda. Kunde inte låta bli att smacka på på en raksträcka med ok underlag. Evve längde på stegen och stack iväg - i trav. Fick balansera henne lite grann, men hon har inte glömt vad trav är. Fasen att hastighetsmätaren låg hemma i lådan.
Nu har jag nog ett jättejobb att träna galopp när jag är tillbaka i sadeln dock :-)
Det blir till att hyra fam Matssons padock och nöta på ;-)
På onsdagen provade jag köra henne på inspänningsremmarna. Hon går ju inte direkt i form när jag kör henne.
Jag kopplade på dom när vi hade skrittat fram. Hon började förståss backa när jag fått fast båda. Som tur är, är hon inte bakrädd för hon backade in i en upphöjning så det tog emot. Jag skyndade mig upp i vagnen och smacka på. Tillslut fattade hon att det var framåt hon skulle. Vi började jobba omgående. Tog en lite mindre runda då detta var första gången.
Hon gick lågt och fint hela vägen. Börjde dock plötslig tveka på ett ställe och stannade. Jag kikade fram, då låg det ett träd över vägen. Tur hon inte fortsatte och hoppade.... Det skulle jag dock gjort om jag ridit för det var inte så högt och brett. Det gick att gå förbi det med vagnen alla fall.
Får se om vi hittar på nåt imorgon torsdag. Inte lönt att longera då hon oftast ska fjanta sig i början. Inte så lämpligt på gräset. 1. Hon halkar, har bara isbrodd, 2. Sprätter upp marken 3, Rädd att hon skadar sig
Har ju planer på att rida igen första veckan i januari. Dock är ju inte bulorna riktigt borta. Ser dock att det läkt på andra ställen på kroppen då det kommer svart hår.
Jag tror nog med all sannolikhet att hon har fått för mycket protein och det tar ju tid för kroppen att ställa om sig.
Har små funderingar på att ringa nån veterinär och kolla om det går att komma fram till va det är. MEN dom på ryggen är nog på väg ner inbillar jag mig. Ser hemsk ut bara då jag klippt bort hår med sax runt om kring för att komma åt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0