Tankar om foder...

För en månad sedan minskade jag ner på kraftfodergivan på Evve då hon inte skulle gå så hårt.
Tog även bort all lucernpellets eftersom jag inbillar mig nu mera att det är proteinknutor hon har på kroppen.
Rosanna såg lika hemsk ut hon (fast 100 ggr värre) och henne proppade jag i protein för hon skulle få bättre hull då hon var dräktig.
Men i alla fall. Inget lucern till Evve. Även minskat lite på müslin. Har den enklaste och den blåa från krafft.
Jag har ändå låtit henne träna på rätt bra för vagn och joggat långa rundor.
Skulle bli spännande och sadla henne idag. Men döm av min förvåning. Nu fick jag inte runt jorden. Hon hade nog blirr minst fyra cm fetare om magen!!!!!
Började fundera på en sak. Diskuterade just foder, och hälsostatus med hon som äger My Horse i Växjö. Vi pratade även knutor.
Jag sa att jag gav lucern dels för att bygga muskler, dels för att hon växer.
VÅrat gräs är slått relativt sent och är inte så kraftigt näringsmässigt.
Hon berättade att hon hade ett fullblod som hon hade haft sådana problem att hålla hullet på.
Hon hade pratat med någon foderexpert. Han sa åt henne att ta bort lucernet, låta det gå fem veckor och sedan jämföra. Och ja, hästens hull hade aldrig blitt bättre.
Hur fasen ska jag göra?? Har hon gått upp i vikt för jag tog bort lucernet???
Jag måste forska i detta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0