Svullen i benet....

Året har börjat helt ok.
Har alla fall hunnit rida två gånger. Det blev inget på nyårsdagen men sen så.
Märker att hon blir MYCKET tröttare av att bli riden än körd. Hmm, inte konstigt men en sådan klump på ryggen.Men det ska det bli ändring på nu. Har alla fall lyckats sköta mig 2 av 4 dagar detta året. Inte dåligt ;-)
Åter till Evve. Red henne en ganska lång runda i förgår. Hon har inte glömt vad galopp är och vilken som är vilken galoppskänkel. Hehe, är stolt att jag lyckats med det där :-) Det kan bli lite fel om hon är hispig dock.
Vi joggade en hel del. Hon fick lite ryck ibland och blev rädd för lite allt möjligt, satte huvudet i vädret och flög åt sidan eller tog några snabba skutt framåt.
När vi skulle ta den sista galoppen på ett passande underlag märkte jag att det lät lite konstigt. Mycket riktigt, en sko flög av. Så det var bara till att hoppa av och hämta den. Jag visste att jag beöhvde sko om henne snart då särskillt den högra foten slits lite ojämt speciellt på utsidan. Men jag har ju en tendens till att skjuta upp det...
Slog på den lite snabbt när jag kom hem.
Tror jag tar alla fötterna på måndag nästa vecka. Sen får Mojje komma när det blir dags gången efter det.
Igår var Evve svullen på kotan och ner över kronan. Jag kände efter och mycket riktigt fann jag ett litet sår. Det hade redan läkt ihop. Jag tvättade det till Evve förtret och kollade noga så det inte var något sticksår. Verkade inte vara det. Evve tål inga sår. Hon svullnar alltid upp så det ser ut som om har lymfangit. Hon var inte halt så jag red henne.
I början ringde jag veterinären då hon råkade skava sig nån stans.
Jag red jag en lite kortare runda då jag var under lite tidspress. Jag skulle laga mat och sedan skulle vi till Växjö på Bio.
Precis när jag kommit upp på ryggen och kommit iväg började det regna. Jag chansade på att det nog inte blev så långvarit så vi stack iväg utan ländtäcke.
Men det höll i sig och blev värra. Fasen vad jag frös om ansiktet. Evve blev blöt men hon frös nog inte då vi trava mest.
Det låg ett träd över vägen på ett ställe. Hoppade över det. Det gick bra! Så det har hon heller inte glömt bort :-)
Det blev att bädda in henne i fleece + hennes amigotäcke med tillhörande underliner (rekomenderar detta täcke, båda är bra!!!) och sen ut en stund i hagen igen.
Hon var inte svullen efteråt.
Idag onsdag vet jag inte hur länge Evve stod inne för jag sa till sambon att släppa ut henne när det lugnat sig lite med blåsten. Jag gick ut vid sextiden på morgonen och fodrade henne och bytte täcke. Sen la jag mig igen.
Hon var ute vid halv tolv när jag steg upp alla fall.
Hon var svullen på morgonen men inte värre.
På kvällen var hon lite bättre. Men hon är sur som ett bi när man tvättar. Men det är hon alltid om det bara gör liiite ont.
Imorgon får jag se till att rida igen. Hade behövt träna dressyr men jag gör inte det på gräset nu. Det blir helt förstört och hon bara halkar.
Föresten. Biljetter till GBG horseshoe är bokade. Jag fick sällskap av Jessica - http://www.nattstad.se/Fr%C3%B6kenBrunett, tjejjen som bor där jag tränar med Evve. Ska bli kul att åka dit. Ser både farm mot tävlingarna, mässan och att lära känne Jessica.
Nehe. Nu så får det vara bra för detta inlägget.
Kan ju föresten medela att vi har fått två kalvar. Allt har för en gångs skull gått bra :)

Kommentarer
Postat av: Joanna Tengros

SV: Haha, vad heter hon? Roligt att vara lik någon, har typ ingen annan jag är lik ;D

2012-01-05 @ 00:18:55
URL: http://joannaatengros.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0