TINAFINIS

...det ordnar sig alltid...

Gräsänkling och vad det innebär...

Kategori: Allmänt

Jag har vatt hemma själv. Skönt.
Det innebar att jag fick sköta om gården med alla djur och vad allt det innebar.
Ja det gick ju bra och jag vet vad som ska göras.
Men det vant ju krabba också.
Lammade andra natten.
Fick vara vaken från halv två till sju dagen efter. Då gick jag och la mig och sov till nio. Inte så länge.
Men i alla fall. Ut kom lammen.
Mamman var strirrig och lustig. Slickade båda men hade nåt annat lustigt beteende för sig. Stångade till dom ibland.
Den sista som var en bagge var störst. Jag inbillade mig att den inte var redigt lika pigg som den första.
Jag lät dom vara och en gång när jag kika in så letade dom spene båda två.
Under dagen var dom visst runda om magen så dom hade säkert pattat.
Jag tyckte dom såg trötta ut. Ibland var det tackan som såg trött ut och ibland baggen.
Igår så var baggen väldigt trött. Han blev bara mer trött. Jag försökte få i honom näring, men han vägrade, han var redan rund om magen och det skvalpade så han hade nog druckit.
Han kunde inte riktigt ligga stillnär han låg ner. Såg ut som om han hade ont i magen.
Han blev allt svagare.
Ringde och rådfrågade vet om det fanns något som jag själv kunde göra.
Hade försör stimulera så han bajsade men inget hände. (såg han bajsa lite dagen innan).
Jag tog en tops och pillade försiktigt o rumpan på honom. Han bäade. Det gjorde nog ont. Tog så försiktigt. Kunde få ut en del bajs. Gick att dra ut.
Han var så svag.
Ringde efter en kille som skulle komma och skjuta den lite senare. :-(
Men när jag sen gick ut igen så var den död.
Stackars...
Jag var så ledsen!!!!!!!!!!!!!!
Detta var 4:e lammet.
Veterinären pratade om blåtungevaccinet på kossor, att kalvarna var svaga när dom föddes eller dog.
Fanns ingen undersökning på får.. Men man funderar ju.

Nu väntar jag på att en kossa ska kalva. Hon började i gårkväll såg det ut som. Men det var tydligen falskt alarm (igen).
Även ett får som är väldigt nära lammning.

Nu ska jag gå o baka.
Ida har kalas på söndag.


Ha de gott