TINAFINIS

...det ordnar sig alltid...

En jobbig helg!

Kategori: Allmänt

Fredagen började med snöskottning halva dagen.
Helt slut pustade man sedan ut i soffan till kvällen. Då hade ett nytt snöoväder kommit in.
Jag fick göra ladugården själv då han skulle skotta snö... Sen på natten så var det förståss en kalvning på gång och jag var ensam. Men han kom hem sen.

Dröjde till ett-tiden på natten och inget hade hänt. Klövarna som var gigantiska hade börjat sticka ut.
Tillslut fick vi börja dra. Satt som en sten. Vi drog och drog och hade oss.
Efter en lång stund och nya grepp fick vi ut kalven. Men den dog. Största kalven som fötts där tydligen.

Tomas gav sig av vid fyra fem tiden på morgonen sen och plogade.
Jag gick upp klokan 6 och forade allla djuren och släppte ut hästarna. Det snöade som f-n. Hade kommit 10-20 cm redan.
Kossan som förlorat sin kalv hade inte rest sig ännu. Hon kunde inte heller.
Bakbenen bara vek sig under henne när hon försökte.

Vi gick ut i ladugården och band kossans fötter. Jag hade rådfrågat veterinären lite under morgonen och det fanns inte så mycket annat att göra än att förhindra att hon fläkte sig om hon reste sig.
Efter det var det snöskottning för hela slanten.
TUng snö som bara den och jag var redan slut.

SNart var det dags för utfodring av djuren igen. Jag fick göra allt själv.
Jag var så slut när jag var klar.
Kollade på melo.
Efter det skulle vi gå ut och tempa kossan som var dålig.
Till vår stora glädje hade hon nu rest sig.

Det blev söndag. Vi gick upp. Jag tog ut hästarna och sen gjorde Tomas resten. Jag gick och la mig.
Sov inte jättebra. Mycket drömmar. Jag har det när jag inte sover riktigt som jag ska. Märkliga drömmar.
Hade det dom andra nätterna med.
Jag vaknar och går upp. Dags för snöskottning igen.....................
Hemma själv....
Halv två ungefär går jag jag och kikar till djuren. Jaha, en som ska kalva.
Tomas ringer till en annan som kommer och hjälper mig att flytta kossan till egen box. Under tiden jag väntar på honom bygger jag en box till den andra kossan som fortfarande är utanför flocken så den nya kan få plats.

Efter hon är flyttad tar jag det bara lugnt fram till kvart i fem. Då redar jag ladugården.
Ont överallt efter ha dragit kalv och skottat så går det i slowmotion.
Kossan har inte kalvat än...

Tomas kommer hem vid halv sex tiden.
Klövar har då börjar sticka ut.
Vi börjar sedan dra i kalven då även denna verkar vara stor och hon krystat ett bra tag.
Vo får dra en hel del men tillslut lossnar den.
PUH.
En stor tjurkalv.
Och den överlever.

Jag går in. Måste duscha och äta innan jobb.

Fick sen höra att denna inte ville dia. Så efter jobb måste jag ta i tu och hjälpa till med detta...

Nu inatt så fick jag medelat att nu stod kalven upp och såg pigg ut + att "Storpatte" även hade kalvat...........................................

Ah, suck. Vad är det som händer.
Men i alla fall så verkade hennes kalv må bra, den stod upp.
Nu inv'ntar vi morgonen här så får vi se vad som händer.

Positivt är att nu är det bara 7 kossor av 20 kvar att kalva. Och februari är inte slut än.

Jag som alltid drömt om att bo på lantgråd. Nu gör jag det, nu gnäller jag. Märkligt. Nej, det är faktiskt skoj, men sådana här dagar är det jobbigt.

Ha de gott från en sliten Tinis