TINAFINIS

...det ordnar sig alltid...

Hästar o sådant...

Kategori: Allmänt

Ja det var längesen man uppdaterade här.
Har inte haft lust/orkat eller blitt färdig till det eller haft tid.

Men nu ska ja skriva lite.

Evve är hur snäll och go som helst att rida.
Idag galopperade vi i båda galopperna två ganska långa sträckor. Hon tyckte det var skitjobbigt. Men det gick så lungt och fint.
Hon är hur go som helst. Hon måste ha saknar mig mycket när hon var på inrdningen med tanke på hur hon betedde sig var gång jag skulle komma och titta på henne.
Jag var ju livrädd för att ta hem henne.


I sommar är det bestämt att vi ska premiera Vera. Hon är anmäld och än så länge den ända tvååringen som ska visas.
Det blir den 21:e juli i Tingsryd. Var vet i sjutton, men förra året var det på Rungegården(???) eller ja, alla fall den gården till vänster när man man kommer in i Tingsryd från Rydahållet.
Jag har tränat henne så mycket nu. Intensivt då hon inte är så hanterad från början.
Idag flyttade jag ut på "stora grusvägen" för att testa henne. Jag kopplade på longerlinan för jag räknade med att hon skulle dra iväg med mig. Har hänt förr nämnligen.
Vi skrittade och hon lyssnade till mina komandon med stopp och framåt.
Jag vågade mig på att trava. Först lungt.
Det gick hur bra som helst. Hon lyssnade även nu mycket bättre på stannakommandot.
Det slutade med att vi la några repor i trav det fortaste vi (jag) kunde. Vera höll sig på avstånd, ingen tillstymmelse till att kliva över mig och hon försökte inte heller springa före mig. Hon höll mitt tempo.
Hon stannade även på komando.
Jag var såååå glad!!!!!
Hon fick så många klappar.

Än är det en månad kvar till visning och träningen slutar inte här!
Hon har aldrig åkt transport (jo som föl två gånger) så det kan ju med bli en historia.
Det ända vi hunnit träna henne med är att ta upp henne i släptet, stå där en liten stund och äta för att sedan backa ut. Två gånger bara.
Hehe, andar gånge n hon lugnt och stilla hade backat ut skulle hon in igen. Där inne fick man ju gottis :-)
Det har gott bra båda gångerna och ingen av oss har ens behövt att smaka eller försöka dra upp henne.

Ska bli spännade i sommar.
Hon har ju två skönhetsfel som vi vet. Det är att hon är lit einåttåad samt hon skadade sig förra året och har ett spetsigt överben på insidan av bakbenet.
Men det klankar dom förhoppningsvis inte ner på.

Ne nu ska jag laga mat var tanken.
Kassler o nåt.
Är inte sugen på potatis....

Hej hopp

Kommentarer


Kommentera inlägget här: