TINAFINIS

...det ordnar sig alltid...

Vildhästen riden samt kaninjakt

Kategori: Allmänt

Idag var det dåligt väder, men jag tog ändå en sväng med Evelina.
Longerade några varv först. Hon var lugn så jag satt upp.
För första gången utan hjälp. Det gick bra.
Hade besämt mig för att rida ut med henne alldeles själv också, trots att det bara var tredje gången.
Hade jag gått iväg 2 min tidigare hade jag mött en lastbil.
Men jag har lite olika planer om jag skulle råka möta en sådan nån gång.
Ridningen gick alla fall.
Hon var lite rädd för en sten som stack upp ur snön, men hon gick förbi. Herre gud jag har ju kört henne tusen gånger så lite måste man ju begära för av henne.
Vi tog bara rundan runt gamla grustaget så det tog inte lång tid. Ca 10 min???
Vi travae några steg. Hon var lite sur då och pep lite. Men det gick över snabbt.

Efter ridningen så gick vi på kaninjakt.
Kaninerna har förstört ensilagebalarna.
Det blev en lyckad jakt. Fast det är en till kvar som vi ska försöka få bort.
Jag tyckte lite synd om kaninen som vi fick tag på, men dom förstör ju som sagt. Tittade inte när han skjöt men efteråt vågade jag kika.

Sen på kvällen när vi skulle fixa ladugården var det en kossa som höll på att kalva.
Stängde in henne i en box.
Hon han inte kalva innan jag körde till jobbet.
Men sen kom den ut nästan av sig själv.
Mamman har tyvärr inte rest sig än, tagen efter persen. Men hon gick att mjölka så kalven kunde få sin råmjölk.

Nu är det bara 4 kvar.
Hade ju vatt skönt om dom blev klara innan jag ska sköta om djuren själv.
Men det lär dom inte vara.

Snart kommer det lamm med :-)