TINAFINIS

...det ordnar sig alltid...

Bränder - min största fasa!!!

Kategori: Allmänt

Har alltid haft "fobier" för bränder. Var det än må varit.
 
Jag är rätt att allt ska börja brinna. Allt från kylskåp, ström, åsknedslag, bilar mm mm.
Livrädd att det ska ta fyr på jobbet på natten när jag är själv.
 
Ca 6 månader efter jag slutade att arbeta med travet och flyttade från Halmstad slog åskan ner och brände ner hon jag arbetade hos, hus. Tack o lov var det inte inte hennes boninghus, men hon hyrde ut detta, och inneboenden var som tur väl heller inte där.
En vän från Lönsboda som hade praktisrat hos henne hade bott i detta huset. Själv har jag för mig en tid innan...
 
Vet inte om det är slumpen... ELler bara hiskelig otur, eller nåt som skyddar mig från att uppleva det själv?
Men nu igen, ca 6 månader senare händer det igen. Inget åsknedslag, men en brand. En villabrand, på ett ställe jag befann mig väldigt mycket på då för ca 6 månader sen..
Denna gång gick det "bra" och huset verkar som om det gick att rädda så gott som.
Men det kunde gått mycket mer illa vad jag förstått. Men något vakade över dem.
 
Bränder. På kort tid hade det kunnat ta fyr i vårat hus. Ryser i hela kroppen. 
Tänk om jag ej vatt där.
FÖrst och främst min mobil som strulat ett tag och som när jag i slutet satte i laddaren och den börja fräsa och lukta efter ett litet tag. Hade jag gått där i från vet i tusan vad som hänt.
Då brann alla fall laddningshålet upp på mobilen. Men då drog jag som sagt ut sladden och set ut batteriet med en gång.
Läste om en mobil som exploderat i bilen. Hade brukade annars ha den i fickan, en lagt upp det. Ja det stod bara här om dagen i aftonbladet eller kvällsposten.
 
Sen var det min dator som hade kasst batteri så jag fick ha i sladden jämt.
Hade tydligen en kopiasladd och hanen passade inte ritkigt i hålet. Var lite glapp.
SItter med datorn i soffan och ljuset blir dåligt på skärmen så som det blir när batteriet börjar bli kasst.
FÖrsöker lirka med sladden men det går ej.
Fiskar upp motståndet eller vad det är, klumpen på mitten av sladde, för att kolla att allt sitter fast där.
Bränner på på den och jag fåt slänga ut sladden!!
 
Åker till inköpsställe och fixar en ny, orginal. Han talar om att den andra har svällt och bränts sönder invändigt och att det kunde gått illa om jag inte vatt där.
 
FY!!!!
 
Eldsvådan på farmors gata på Skatön den där skoldagen då det åskade så in i helvete rent ut sagt. DÄr var det ovanvåningen som brann upp, men dom lyckades rädda resten!
 
Kulblixten morfar (och mormor???) pratade om när jaf var liten skrämde slag på mig.
Åskan mitt i vintern..
Åskan som kom på natten då det på kvällen hade vatt sådan konstig färg ute när man tittade ut. FÅr känningar och blir rädd när jag upplever det nu med.
Åskan är för mig så hemskt just pga jag är rädd för bränder.
 
Nähä, på måndag vet jag en som investerar i minst två pulversläckare!! En ska stå vid sängen! 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: